Duurzaam?

Afgelopen week hebben Jurre en ik tijdens de Horecava deelgenomen aan het duurzaamheidsontbijt georganiseerd door de Kweker in samenwerking met GiantLeaps. Hier bespraken we met verschillende ondernemers de manieren om duurzamer te ondernemen en vooral welke struggles hierbij komen kijken. Hoe kan je nou echt een verschil maken?

Duurzaam ondernemen is ook iets waar wij ons dagelijks het hoofd over breken. Je hebt een plan, een ideaal. Jij gaat het beter aanpakken, verandering teweeg brengen. Dus kies je vanzelfsprekend voor boerderij kip, biologische zuivel en duurzame disposables. Goed bezig hoor! Maar hoe duurzaam ben je als je het hele land doorprutteld met je benzine slurpende oldtimer en je op jaarbasis 1000en liter waterverslindende, uit Peru ingevlogen, avocados gebruikt? Inderdaad wij zijn ook zeker niet heilig! Hieronder vertel ik meer over de moeilijkheden die wij tegen het lijf lopen in onze zoektocht naar een duurzamere onderneming én hoe wij proberen toch een verschil te maken.

Plastic

Het kan inmiddels niemand meer zijn ontgaan. Onze wereld is opgezadeld met een enorm plastic probleem. Hier moeten we iets aan doen. Gewoon met z’n allen minder plastic gebruiken, makkelijk toch?

Privé neem ik dan ook altijd netjes mijn katoenen tasjes mee bij het boodschappen doen en hebben inmiddels ook de Lidl green bags zijn intrede gemaakt in het huishouden. En ik moet zeggen dit geeft best een goed gevoel. De prullenbak raakt iets minder snel vol en het feit dat je al bewust bent van je vervuiling maakt je al een bravere wereldburger.

Ook bedrijfsmatig proberen wij een steentje bij te dragen aan de oplossing van de afvalproblematiek. Geen disposables van plastic maar van een (sneller) biologisch afbreekbaar materiaal zoals hout, palmblad of suikerriet. Voor de klant ziet dit er groen uit. Goed bezig zeg! Maar wat zij niet zien is dat al je versproducten diezelfde ochtend zijn geleverd in plastic verpakkingen en dat je al vier vuilniszakken met plastic afval hebt verzameld voordat de eerste wrap of taco überhaupt een klant heeft bereikt. De moed begint in de schoenen te zakken, je denkt dit heeft geen zin, we gaan nooit verschil maken.. Of toch wel? Het is soms moeilijk om je bij je idealen te blijven. Toch moet je ergens beginnen want moet je nagaan hoeveel plastic afval we extra zouden produceren wanneer wij niet voor duurzame disposables zouden kiezen? Misschien is het een druppel op de gloeiende plaat.. Maar elke druppel is er eentje.

Een dagje zonder vlees…

De hele bio industrie heeft zoals we allemaal weten een grote impact op het milieu en daarom proberen we onze klanten minder vlees te laten eten en vaker voor een vega(n) optie te laten kiezen op het menu. Maar ik hoor jullie al denken: Waarom bieden jullie dan überhaupt nog gerechten met vlees aan? Als vega/flexitariërs voelt het inderdaad ook een beetje hypocriet om thuis netjes je tempeh groenteschotel te eten en tijdens werk grote hoeveelheden gehakt en kippendijen te bereiden voor de hongerige festivalgangers. Is dit een een kwestie van even door de vingers kijken en maandag gaan we wel weer aan ons vleesloze geweten werken? Niet echt, ook wij zien en begrijpen dat het grootste deel van de festivalgangers vlees verkiest boven een wraps met hummus en gegrilde groente. Zout, vet vlees smaakt nou eenmaal lekker naast een goed glas pils en dat kan ik helemaal beamen.
Wanneer wij zouden kiezen voor een volledig vleesloos menu dan weten we zeker dat we een hele doelgroep missen en alleen wat verdwaalde veganisten aan onze truck krijgen. Dat heeft geen zin dus.. We willen graag juist de vleesetende festivalganger verleiden tot het kiezen van een vegetarische optie. Dit lukt sowieso niet door met het vingertje te wijzen (Gij zult niet…) maar wij proberen dit te doen door de verrassende smaakvolle vega varianten aan te bieden én deze bovenaan het menu te plaatsen. Wraps die er geweldig uitzien zodat de vleesetende festivalganger, die bij ons in de rij staat, ziet hoe de wraps worden gerold en bij zichzelf gaat denken: ´Nu ga ik voor de kipwrap maar morgen ga ik toch zeker de Oosterse mango een proberen!´ En dit lijkt te werken! Wij merken dat er, vooral onder de jonge randstad generatie, een steeds grotere vraag komt naar plantaardige opties.
Daarnaast voegen we altijd super veel groente toe aan onze non-vega wraps zodat het aandeel groente/vlees(of vis) in balans blijft.
Natuurlijk krijgen we niet alle carnivoren zover om voortaan vleesloos door het leven te gaan maar onze missie is al grotendeels geslaagd als we mensen even uit hun vleespatronen kunnen halen en kunnen laten proeven dat ook vegetarische gerechten fantastisch lekker kunnen zijn én ook goed smaken naast een goed glas bier!

Lokaal

Lokale producten zijn het helemaal tegenwoordig. Op veel menu’s van restaurants en hippe foodconcepten lees je dat ze gebruik maken van lokale ingrediënten. Lokaal geproduceerde ingrediënten hoeven een minder grote afstand af te leggen naar het bord. Dat zal wel duurzaam zijn dan toch? Hoewel de hele transporttak van de voedselindustrie een grote bijdrage levert aan de Co2-uitstoot (sperzieboontjes overgevlogen uit Kenia, granaatappeltjes uit Israël) is de keuze voor een lokaal geproduceerd product niet altijd beter (in de zin van footprint). Wanneer je in de winter kiest voor Hollandse tomaten zijn deze geproduceerd in kassen en dit groeiproces kost meer fossiele brandstoffen dan de groei van tomaten onder het Italiaanse zonnetje incl het transport naar de Nederlandse supermarkt. Iets verder kijken dan je neus langs is dus. En ik moet toegeven dat wij ook vaak niet precies weten waar onze tomaten en overige groenten vandaan komen. Dit willen wij beter gaan doen. Meer gebruik maken van seizoensgebonden producten van de volle grond en misschien, hoe lekker ze ook zijn, iets minder gebruik maken van avocados.

Geef de moed niet op..

Duurzaam ondernemen is ontzettend lastig. Met wat je ook doet, je laat je altijd sporen van vervuiling en verspilling achter. Dat is ook zeker in onze branche het geval. Maar wij geven de moed niet op! Wij zijn ons bewust van onze zakelijke footprint en we proberen met kleine stapjes steeds meer de goede/groenere richting op te gaan.

Wat gaan we beter doen in 2019:

  • Vegetarische opties altijd bovenaan op de menukaart plaatsen.
  • Rundergehakt in onze TexMex wraps wordt vervangen door kipgehakt (kip heeft relatief gezien en veel kleinere footprint dan rund).
  • Apart papier en plastic inzamelen zodat dit nog beter gerecycled kan worden
  • Meer met seizoensproducten werken. Kleinere footprint voor zowel het milieu als voor onze portemonnee.
  • Gerechten ontwikkelen met verhoudingsgewijs meer groente dan vlees, want heb je echt die 150 gram kip nodig of is 60 gram ook voldoende?